Τρίτη, 31 Μαρτίου 2009

Ποίος η ποίοι τούς πίεσαν για το θέμα της παρέλασης φέτος;

Γράφει η Σεβαστή Μπούρα- Μπούτου

Ο λόγος σήμερα η Ομοσπονδία Ελληνικών Σωματείων Μείζονος Νέας Υόρκης και ο Ποντιακός Ελληνισμός. Ύστερα από ένα μεγάλο διάστημα συζητήσεων που σίγουρα ξεπέρασαν διάστημα ενός μηνός, η Ομοσπονδία είχε κάνει ευρύτερα γνωστό στον Ελληνισμό, ότι το επικρατέστερο θέμα τής εθνικής παρέλασης στην 5η Λεωφόρο ήταν η Ποντιακή Γενοκτονία. Μάλιστα, ο πρόεδρος τής ομοσπονδίας είχε μεταβεί πριν ένα μήνα στην ετήσια χοροεσπερίδα τών Ποντίων, και έσφιξε τα χέρια με τους αξιωματούχους, δίνοντας κατά κάποιο τρόπο υποσχέσεις και βγάζοντας και τις ανάλογες φωτογραφίες.

Όμως, πριν δυο εβδομάδες στην πανομογενιακή, κάτι είχε αλλάξει. Ετέθη θέμα από τον πρόεδρο κο Καλαμαρά, ότι το θέμα δεν μπορούσε να είναι η Γενοκτονία, γιατί ένα Αμερικανικό Μέσο Μαζικής Ενημέρωσης που θα πρόβαλε την παρέλαση, δεν συμφωνούσε. Και από εδώ αρχίζει το μεγάλο φιάσκο. Μόλις τελείωσε η πανομογενιακή, τα γεράκια η τα λιοντάρια τής ομοσπονδίας συνεδρίασαν, όπως έπρεπε να πράξουν, και απεφάσισαν ότι το θέμα της παρέλασης δεν θα είναι η Γενοκτονία τών Ποντίων.

Φυσικά το αντιλαμβανόμεθα, ότι θέλει μεγάλες ωμοπλάτες για να σηκώσεις ένα τόσο βαρύ και ασήκωτο εθνικό πρόβλημα, όπως είναι η Γενοκτονία τών Ποντίων, και αφού κάποιοι έχουν μάθει μόνο στα εύκολα, απεφάσισαν να γίνουν αλλοιώς τα πράγματα. Όμως το μεγάλο ερώτημα που έχει παραμείνει ανοικτό σε συζητήσεις ομογενών, και αναζητά απάντηση είναι, το τι τούς ενοχλούσε να περάσει το θέμα Γενοκτονία. Ακόμη, γιατί οι εκλεγμένοι ηγέτες τών Ποντίων αποσιωπούν και δέν αναλαμβάνουν τίς ευθύνες τους, για το «άδεισμα» που υπέστησαν από τούς τοποτηρητές τής τάξης του Ελληνισμού στην Νέα Υόρκη που τον θέλουν σε καλούπια;

Μάλιστα στην τελευταία πανομογενειακή, σε ερώτηση τού Ηλία Τσεκερίδη, ο οποίος όπως είπε απουσίαζε από την Αμερική, και ήθελε να μάθει για ποιόν λόγο δεν εψηφίσθη η Γενοκτονία σαν θέμα της παρέλασης, ένας γνωστός παράγων της Ποντιακής κοινότητας, ούτε λίγο ούτε πολύ έκοψε την συνέχεια τής συζήτησης, λέγοντας: «Είσθε εκτός θέματος.»

Μάλιστα κύριοι. Είμαστε εκτός θέματος, όταν ζητάμε εξηγήσεις για θέματα καυτά που ενδιαφέρουν όλο τον Ελληνισμό. Μερικοί που το παίζουν ηγέτες, χωρίς πραγματικά να είναι, μάς έχουν θάψει όλα τα εθνικά θέματα. Επανερχόμενοι στο θέμα τής Γενοκτονίας, μήπως είναι καιρός να μπούν τα πράγματα στη θέση τους από άλλους ‘Ελληνες εκτός Ποντίων;

Μήπως οι Πόντιοι έχουν υποστεί ανεπανόρθωτες βλάβες μέσα από το γνωστό διχασμό τους, και έτσι οι άλλοι που νοιάζονται μόνο για την δική τους αντζέντα βρίσκουν ευκαιρίες να ξεφεύγουν από πολύ σοβαρά θέματα, όπως είναι η ανάγκη να καταστεί γνωστή και να αναγνωρισθεί από όλη τη παγκόσμια κοινότητα η Γενοκτονία τών Ποντίων;

Μήπως είναι καιρός να αντιληφθούν οι Πόντιοι, ότι το Ποντιακό ζήτημα δέν είναι μόνο δική τους υπόθεση αλλά όλου τού Ελληνισμού; Μήπως πάλι αυτός ο διχασμός τών Ποντίων και η συρρίκνωση τών σωματείων των σε τύπους χαρτοπαικτικής λέσχης και καφενείου έχει αλλάξει τούς στόχους τους; Μήπως το ότι δεν έχουν παρουσιάσει ούτε ένα θεατρικό, αλλά ούτε και ένα ντοκιμαντέρ για την Ποντιακή Γενοκτονία είναι μέρος τής εκ των έσω ταραχής που ξέρουν να διαφυλάττουν επιμελώς από εμάς τούς άλλους τούς μη Ποντίους; Τα κόκκαλα τού Ξένου Ξενίτα και τού Θ. Κανονίδη σίγουρα θα τρίζουν από τον θάνατο που υπέστη το Ποντιακό θέατρο και ο Ποντιακός πολιτισμός στην Νέα Υόρκη.

Το πρώτο όμως άρμα που θα παρελάσει φέτος θα είναι τών Ποντίων. Προσέξτε καλά υμέτεροι τραντέλληνες. Έξεβεν δράκον Γιάννες. Κρούω και τσακώνεσθε και παίε με τι θα γίνει από εδώ και εμπρός; Ελπίζω να πράξετε κάτι άξιο τών προγόνων σας και να μας παρουσιάσετε στην παρέλαση τών Ελλήνων τής Νέας Υόρκης συνθήματα αντάξια των παθών σας που είναι και πάθη δικά μας, όσο κι αν δεν το πιστεύετε.

Και εσείς πανάξια τέκνα τού Ελληνισμού τής Νέας Υόρκης που διοικείτε τον μεγαλύτερο οργανισμό, μη ξεχνάτε, ότι δεν είσθε απαρατήρητοι. Κρινόσαστε από τίς πράξεις σας. Οι αδυναμίες σας έχουν γίνει γνωστές στον παγκόσμιο ελληνισμό. Μήπως πρέπει να πάρουν το μπαπόρ κάποιοι από εσάς γιατί τα μυαλά σας κουνίεντε; Η απόκτηση τιμών δεν έχει καμμία αξία κατά τον Αριστοτέλη, αλλά ο τίμιος χαρακτήρας και το αξιόπιστον τού λόγου που κάποιοι απο εσάς δεν έχετε μάθει να κρατάτε και να τιμάτε.

Τετάρτη, 25 Μαρτίου 2009

BESSARIONE


Durante la sua conferenza tenuta il 10.03.09 al Universita di Siena (Studi classici e Bizantini)
Tema: La questione Pontiaca oggi

UN PROGRAMMA DI STUDI EUROPEO CHE AVRA IL NOME DI BESSARIONE
PIAZZA DI S. APOSTOLI – BESSARIONE NEL CENTRO DI ROMA

L’ alargamento del Europa nel Sud – Est e nella Asia Minore mette la questione della identita Europea in relazione al Bizanzio – La Rωmania. L’ impero di Costantinopoli si chiamava Rωmania (il nome Bizanzio e una creazione del 18o secolo).
Negli anni ’80 prevedendo queste nuove sintesi e nuove osmosi ho chiamato la nuova citta che si doveva costruire nella Tracia, nel Nord della Grecia, RΩMANIA. Il politecnico di Milano si e interessato di questo progetto.
L’ allargamento mette la questione delle fonti, delle fondamenta della civilta Europea. Del sottofondo Ellenico – Bizantino del Rinascimento Italiano e Europeo. Delle idée umaniste ma anche dei protagonisti dei Padri Umanisti del Europa che hanno fecondato e formato l’ idea del Europa, la sua identita.
Bessarione di Trebizonte e uno dei primi e grandi padri del Europa. E’ lui che ha alimentato le procedure che hanno partorito Erasmo.
Il primo e minimo atto nel quale deve procedere l’ Europa attuale per riconquistare, completare la sua identita culturale e formare un programma Europeo di Studi che avra il suo nome. Il nome del maestro analogo, simile al programma Erasmo che ha il nome del allievo.
Negli molteplici obiettivi di questo programma si provedera la concessione di Borse di Studio per la coltivazione e sviluppo della lingua Pontiaca agli giovani studenti della regione del Ponto nella citta di Trebizonte. La citta natale di Bessarione nella qualle ha dedicato il suo scritto Elogio – “Engomion a Trebizonte”.
E noto che la lingua Pontiaca parlata dagli islamizati pontiani nel Ponto oggi e’ la lingua piu vicina al Greco antico parlata oggi. Questa lingua deve essere proteta invece di essere assassinata dalle istituzioni politicomilitari e religiose islamiche del Ancara.
Rappresenta una delle tessere storiche Europee piu brilanti dell’ Europa che stiamo costruendo.
Il ruolo della citta storica di Trebizonte nel nuovo secolo deve essere la coltivazione della cultura e no un guidato – progettato laboratorio di violenza che produce killer come quello di Andrea Santoro tre anni fa e del giornalista Armeno dopo.
Il paese il quale la storia obliga di contribuire al ritorno di questo grande Greco e Europeo Umanista nel odierno processo di creazione Europea e’ l’ Italia. L’ Italia deve molto a Bessarione. La Grecia pure gli deve molto ma non lo sa.
La prima prassi di questo riconoscimento sarebbe la nominazione della piazza S. Apostoli al centro di Roma Piazza S. Apostoli – Bessarione. Molti schemi grafici della piazza contemporanei di Bessarione e in seguito la nominano con il termine antico Hellenico PLATEA. Una parola che ha la sua continuita nella lingua Pontiaca secoli dopo. Andiamo nella PLATEA dicono ancora oggi I Pontiaci che vivono in Trebizonte. La citta della FILOKALIA (amore per la bellezza) come la descriveva Bessarione.

Παρασκευή, 20 Μαρτίου 2009

Για το Βησσαρίωνα - Μιλώντας στη Σιένα


Κατά την διάλεξή του στο Πανεπιστήμιο της Σιένας – Ιταλία τμήμα Κλασικών και Βυζαντινών σπουδών με θέμα: Το Ποντιακό Ζήτημα Σήμερα

ΕΥΡΩΠΑΪΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΠΟΥΔΩΝ ΒΗΣΣΑΡΙΩΝ
ΝΑ ΟΝΟΜΑΣΘΕΙ ΒΗΣΣΑΡΙΩΝΟΣ Η ΠΛΑΤΕΙΑ ΤΩΝ ΑΓΙΩΝ ΑΠΟΣΤΟΛΩΝ ΤΗΣ ΡΩΜΗΣ

Η διεύρυνση της Ευρώπης στα Νότιο Ανατολικά, στην Μικρά Ασία θέτει το ζήτημα της Ευρωπαϊκής ταυτότητας σε σχέση με το Βυζάντιο, την Ρωμανία. Από την δεκαετία του 80’ προβλέποντας τις νέες συνθέσεις και νέες οσμώσεις, ονόμασα την νέα Πόλη ΡΩΜΑΝΙΑ. Θέτει το ζήτημα των θεμελίων, των πηγών του Ευρωπαϊκού Πολιτισμού, του Ελληνικού - Βυζαντινού υπόβαθρου της Ιταλικής και Ευρωπαϊκής Αναγέννησης. Των ανθρωπιστικών ιδεών και των πρωταγωνιστών που κυοφόρησαν και διαμόρφωσαν την ιδέα της Ευρώπης, την ταυτότητα της, των Πατέρων της.

Ο Βησσαρίων ο Τραπεζούντιος είναι ένας από τους μεγάλους και πρώτους πατέρες της Ευρώπης. Είναι αυτός που τροφοδότησε τις διαδικασίες που γέννησαν τον Έρασμο, τις Ακαδημίες, τις Βιβλιοθήκες, το μεγάλο κίνημα του Ουμανισμού, το δίκτυο των Ανθρωπιστών που είχε αυτόν ως δημιουργό. Το πρώτο και ελάχιστο που οφείλει να κάνει η σημερινή Ευρώπη για να ανακτήσει, να ολοκληρώσει την ακρωτηριασμένη πολιτισμική – μορφωτική ταυτότητα της είναι ένα Ευρωπαϊκό Πρόγραμμα Σπουδών που θα έχει το όνομα του Βησσαρίωνος, του Δάσκαλου, ανάλογο του Έρασμου, του μαθητή.

Στους πολλούς στόχους αυτού του προγράμματος θα προβλέπεται η παροχή ειδικών υποτροφιών για την γνώση και καλλιέργεια της Ποντιακής γλώσσας στους νέους και νέες Ποντίους της περιφέρειας του Πόντου, της Τραπεζούντας. Της γενέτειρας Πόλις του Βησσαρίωνος στην οποία αφιέρωσε το γνωστό «Εγκώμιο». Ως γνωστόν η ομιλούμενη από τους Εξισλαμισμένους Ποντίους γλώσσα είναι η πλησιέστερη προς την Αρχαία Ελληνική ομιλούμενη σήμερα γλώσσα. Η γλώσσα αυτή πρέπει να προστατευθεί αντί να δολοφονείται από τους Πολιτικούς, Στρατιωτικούς και Θρησκευτικούς Θεσμούς της Άγκυρας. Αποτελεί μια από τις πλέον λαμπερές ιστορικές Ευρωπαϊκές ψηφίδες της Ευρώπης που οικοδομούμε.

Η χώρα την οποία υποχρεώνει η ιστορία να συμβάλει στην επιστροφή αυτού του μεγάλου Έλληνα και Ευρωπαίου ανθρωπιστή στο σύγχρονο Ευρωπαϊκό γίγνεσθαι είναι η Ιταλία. Η Ιταλία οφείλει πολλά στον Βησσαρίωνα. Η Ελλάδα επίσης του οφείλει πολλά αλλά δεν το ξέρει. Η πρώτη πράξη θα ήταν η ονομασία της Πλατείας των Αγίων Αποστόλων στο κέντρο της Ρώμης σε πλατεία Αγίων Αποστόλων – Βησσαρίωνος. Πολλά σχεδιαγράμματα της πλατείας σύγχρονα του Βησσαρίωνα και μεταγενέστερα την αποκαλούν με την Αρχαιοελληνική λέξη PLATEA που έχει την συνέχεια της στα Ποντιακά αιώνες μετά. Πάμε Σην ΠΛΑΤΕΑΝ λένε ακόμη σήμερα οι Πόντιοι στην Τραπεζούντα.
Την Πόλη της Φιλοκαλίας όπως την περιγράφει ο Βησσαρίων.

Τρίτη, 3 Μαρτίου 2009

Η ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΤΗΣ ΠΟΛΗΣ

Η ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΤΗΣ ΠΟΛΗΣ

ΑΙΘΟΥΣΑ ΒΙΒΛΙΟΠΩΛΕΙΟΥ ΙΑΝΟΣ 6 Μαρτίου 12:30, ΟΔΟΣ ΣΤΑΔΙΟΥ ΑΘΗΝΑ

Ομιλία του Μιχάλη Χαραλαμπίδη κατά την παρουσίαση του βιβλίου του GUY BURGEL « Η Επιστροφή της Πόλης». Εκδόσεις Παπαζήση.