ΜΙΧΑΛΗΣ ΧΑΡΑΛΑΜΠΙΔΗΣ
ΚΑΙ ΙΣΤΟΡΙΚΗΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ
Το βιβλίο
«Πόντος: Η Επιστροφή μίας Πανάρχαιας
Ταυτότητας» στην Τουρκική, απευθύνεται
στους Εξισλαμισμένους και Κρυπτοχριστιανούς
Ποντίους. Αν το κατανοήσει κανείς
διαπιστώνει ότι απευθύνεται και στους
άλλους αυτόχθονες λαούς της Μικράς
Ασίας.
Το νέο βιβλίο
θα έχει την ίδια Πολιτική συμβολή και
ιστορική λειτουργία που είχαν τα κείμενα
«Πόντιοι: Δικαίωμα στην Μνήμη» του 1986
και «Το Ποντιακό Ζήτημα Σήμερα» του
1988.
Με αυτά τα μέσα,
αυτά τα όπλα οι νεκροί μας απέκτησαν
μια ημέρα Πολιτικού Μνημόσυνου, την 19η
Μαΐου. Επί οκτώ δεκαετίες δεν την είχαν.
Πρέπει να πω
ότι συγκινήθηκα, βεβαιώθηκα για την
ιστορική σημασία του εγχειρήματος όταν
στην συνέχεια και μετά την δημοσίευση
στην Τουρκική σε αντιστασιακή εφημερίδα
της Κωνσταντινούπολης του πρώτου
κειμένου, γράφθηκε από Ποντίους της
Τραπεζούντας κείμενο που αναδείκνυε
τον ανθρωπιστικό συμβολισμό της 19ης
Μαΐου. Τα ψευδώνυμα τους ήταν Pascalos
– Momas – Lucas.
Το δημοσιεύω στο νέο βιβλίο. Είναι ένα
κείμενο με ιστορική σημασία. Δυστυχώς
δεν συναντήθηκα ποτέ με αυτούς τους
συναθλητές και ιστορικού τύπου
συνομιλητές.
Η 19η Μαΐου
είναι το ανθρωπιστικό διάβασμα της
ιστορίας που κάνουν οι ίδιοι οι Λαοί,
όχι η γεωπολιτική και τα Κράτη.
Εμπνέει,
Εξανθρωπίζει και κινητοποιεί χιλιάδες
ανθρώπους σε όλον τον Κόσμο τον Μάιο
μήνα κάθε έτους. Από την Αθήνα, την Νέα
Υόρκη, την Γερμανία, την Μόσχα, την
Μελβούρνη έως την Θεσσαλονίκη, την
Κωνσταντινούπολη και την Τραπεζούντα.
Η Ιστορία, όταν υπερασπίζεσαι μια δίκαιη
υπόθεση, γράφεται, αλλάζει με τις ιδέες,
τα βιβλία. Είχε δίκαιο ο Καζαντζάκης.
Και μόνος να είσαι μπορείς να αλλάξεις
τον Κόσμο. Αυτή είναι η δική μου εμπειρία.
Αυτό αποτελεί μήνυμα, παρακαταθήκη,
νόημα ζωής για τις νέες γενιές εάν θέλουν
να ζήσουν όχι απλά να επιζήσουν.
Παρασκευή 17 Μαΐου 2013
Polis-agora.blogspot.com
Ιστολόγιο Μιχάλη Χαραλαμπίδη
ΑΠΟΣΠΑΣΜΑ ΤΟΥ
ΠΡΟΛΟΓΟΥ ΣΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ
(Από το
οπισθόφυλλο του βιβλίου)
Η Οθωμανική
επιδρομή σήμαινε το τέλος της σχέσης
αυτών των ιστορικών τόπων και πόλεων,
του Πόντου, της Μικράς Ασίας, της
Μεσοποταμίας με τα βιβλία και τις
βιβλιοθήκες. Τότε αρχίζει η εποχή της
καταστροφής των βιβλιοθηκών, του
καψίματος, της σφαγής των βιβλίων. Οι
Οσμανικές ληστρικές ομάδες της Ασιατικής
Στέπας δεν λεηλάτησαν και δεν κατέστρεψαν
μόνον τις πόλεις αλλά έσφαζαν και τα
βιβλία. Ήταν τότε που είχαμε την φυγή
των βιβλίων από την Τραπεζούντα, την
Κωνσταντινούπολη, την Θεσσαλονίκη, τον
Μυστρά, την Ελλάδα προς την άλλη Ευρώπη.
Είχε προηγηθεί η καταστροφή από τους
ίδιους βάρβαρους των βιβλιοθηκών της
Βαγδάτης του πεφωτισμένου Ισλάμ. Αυτό
που είχε σχέση με την Ελληνική κληρονομιά,
τον Αριστοτέλη, τον Γαληνό.
Ο Βησσαρίων ο
Τραπεζούντιος με τους Κρητικούς
προσπάθησε να σώσει από την σφαγή όσα
βιβλία μπόρεσε και έγινε ο ιδρυτής των
βιβλιοθηκών στην Ιταλία και την Ευρώπη
από την Ρώμη και την Βενετία έως το
Παρίσι.
Ένα κομμάτι του
πίνακα του ζωγράφου της Ιταλικής
Αναγέννησης του Γκοτζόλι (φωτό) στην
Φλωρεντία απεικονίζει την φυγή αυτών
των βιβλίων την περίοδο του 1400. Στον
πίνακα εικονίζεται επίσης ο Βησσαρίων
όπως και άλλοι Έλληνες Λόγιοι, Φιλόσοφοι
που έφυγαν τότε στην Ιταλία. Τα νέα
παιδιά του Πόντου και της Τραπεζούντας
είναι χρήσιμο να επισκεφθούν αυτούς
τους τόπους που συνδέονται με την πλούσια
ιστορική κληρονομιά τους.
*Ο πρόλογος του βιβλίου
με τίτλο: ΕΝΑ ΒΙΒΛΙΟ ΣΕ ΕΞΟΡΙΑ είναι
στην Ελληνική και Τουρκική γλώσσα.