SEMINARIUM
21 maj, kl. 13.00
Plats: ABF-huset,
Katasalen
Sveavägen 41, 11183 STOCKHOLM
"
TURKISHISM OCH PONTIANNESS IN PONTOS TODAY "
Presentation av boken
"
Pontos the return of an ancient identity of the greek and turkish
puplicatiom"
Michalis Charalambidis, författare
" TOURKISHISM OCH KURDISHNESS
TODAY
"
Dr Ekrem Önen
TOURKISM OCH
PONTIASMOS i PONTOS IDAG
Jag ska börja med att säga några ord om
Stockholms stad och ABF som vi gästar i detta vackra rum i stadens centrum.
År 2006 besökte jag Stockholm, Palmes stad. På svenska riksdagen träffade jag
Vänsterpartiets riksdagsmannen Anastasios Stafilidis. Vi startade en stafett som resulterade i ett
erkännande av folkmordet på pontiska greker från den svenska riksdagen 2010.
Rösten från en kurdisk riksdagskvinna, Gulan Avci var avgörande i omröstning om
erkännandet av folkmorden. Dagens möte visar också att Palmes anda lever
och att Stockholm fortfarande är en moralisk huvudstad i Europa.
Ni har tur. Ni har goda grannar.
Om ABF. 1981 organiserade jag en folkbildnings kurs i Centrum
för Medelhavsstudier för en grupp arbetare. Det var en annan modell för forskning och en
innovativ inlärningsmodell.
Sedan såg jag att
fackföreningsmedlemmarna ville ha karriärer och
mer makt för sig själva. Jag lämnade dem och
har sysslat sen dess med folk och regional utveckling. Arbetarna är inte helgon, de är inte frälsare.
Men det som förblev
och förstärkte min uppfattning om var ligger vägen för människors frigörelse
,fanns i en annan relation av forskning, vetenskap och lärande.
I februari 1986
representerade jag en prestigefylld internationell organisation, Internationell
förening för Rättigheter och Befrielsen av Folk, och gjorde den första tal vid
FN: s kommission för mänskliga rättigheter för det kurdiska folket.
Efter mitt inlägg
såg jag i utgången av byggnaden den turkiska ambassadören med hans hejdukar. De vill döda mig tänkte jag. De har planerat det. Det var de år som den nya kurdiska befrielserörelsen
växte, det som jag kallade den Nya Våren för folken i Mindre Asien och som
orsakade krisen i turkiskheten.
Turkiskheten började ändra sina speglar och
klädsel. Den gråa turkiska
spegeln var inte tillräckligt för att upprätthålla ett påhittat artificiell
turkisk identitet i Mindre Asien och det var ett måste att använda det
turko-islamiska gröna spegel.
I den historiska Pontos så finns identiteten Pontian
som är djupt rotad bland befolkningen och detta trots all den våldsamma
stympning och kontroller, återupplivades den igen och igen och kom tillbaka. Den lämnade skyddet, lämnade sin anonymitet.
Den kemalistiska plan att turkifiera Pontos
genom folkmord av kristna Pontier inte var tillräcklig. Även om dödsmaskinen
fungerade i Pontos systematiskt. Bättre än en nazistisk. Topal Osman som var mördaren i Merzifon och Kotskiri
kunde inte avsluta sitt smutsiga arbete.
Det kemalistiska
projektet att turkifiera Pontos genom folkmordet och inte minst genom ett
kulturellt folkmord som tillämpades efter 1923 gav inte resultat.
Med
institutionaliseringen av folkmord i den kemalistiska byggnaden.
De islamiserade och
crypto-kristian Pontier blev ensama.
Alienerade.
Inte ens deras bröder i diasporan, i Grekland, Tyskland, USA eller Ryssland brydde
sig om de. De sistnämnda, (pontier i Ryssland) fick känna de
stalinistiska deportationerna till turkarnas hemland, Centralasien.
NATO förbjöd också
de pontiska greker i Grekland att uttrycka sin solidaritet för Pontierna i sitt
hemland.
I Pontus störs de historiska pontiska samhällen av deras
flytt till Imvros, Kurdia, Cypern och Istanbul. Underutveckling och
fattigdom ledde till derasTurkifiering.
Lärarna
förbjöd barn och elever, att tala pontiska språket.
Pontiska språket är
det närmaste man kan komma till det antika grekiska språket.
Jag ställer en
fråga. Var någonstans talas det språk som pratade
Sokrates, Platon och Aristoteles? I Aten eller i Trabezonta? Svaret är
Trabezonta idag.
Lärarna blev sedan imamer. Tala inte språket som pratar de otrogna. Jag tror att Koranen talar väl för det
grekiska språket. Vad skulle ha blivit
mänskligheten utan det. Men de små pontiska barn terroriserades och
terroriseras.
De nya Pontier blev kött för konsumtion i det smutsiga kriget i
Kurdien.
I folkmordets krig mot det kurdiska folket. Xenophon kallade
kurder för Kardouhous Pontiska mödrar reagerade i
den kända, vanliga ottomanska taktiken som kopierades även av den europeiska
kolonisationen.
Vi skickar inte våra
barn till krig, sa dom. I Kurdistan väcktes det nationella medvetandet
då unga pontier skickades dit för att dö och för att minskas till antal.
"Ni är inte
turkar, ni är greker" reagerade de kurdiska frihetskämpar när de fångade
några.
Dessa dagar,
fängslade den folkmords- och rasistiska staten en av dem. Han hette Vassilis. Detta namn gav han sig
själv efter Kurdistan.
Vad är skillnaden
mellan att vara Kurd och Pontios idag.
Om du är i Trabezon eller i Istanbul och säger
offentligt att du är Pontios, kommer dom att döda dig i ett par minuter,
timmar, en dag.
Om du säger att du
är Kurd kommer dom att döda dig efter några dagar, månader eller år.
Under de senaste
decennierna dödar dom öppet eller i tysthet många Pontier. Men på nätet så svarar de unga Pontierna:
"oavsett hur många ni dödar så kommer vi ändå att bli ännu flera"
I Kurdien finns den största koncentrationen av
militära trupper, detsamma händer på Cypern också. I Kurdien pågår ett folkmord i fängelsehålor.
Detta gjorde de i
Kurdiens städer.
Men i Kompáni
misslyckades dom. Kvinnorna vann över
de.
Jag bad den grekiska
försvarsministern att han ska förklara på ett NATO-möte att den grekiska armén
kan inte sitta bredvid en ledare för en armé som begår folkmord.
Enligt min
uppfattning är att hans plats i den internationella brottmålsdomstolen i Haag
och inte i Nato.
I Pontos har dom inte så mycket armé. Men dom har störst närvaro och en led av andra
mekanismer och organisationer för förebyggande och kontroll.
Efter 1923, i Pontos,
pågick en etnisk resning-folkmord i Pontos och som intensifierades under
den senaste tiden ännu mer.
Detta är en
fortsättning på det biologiska folkmordet.
Den nya planen
syftar till sista slag av folkmordet, den slutliga lösningen, den slutliga
utrotningen av pontiska män och kvinnor och pontiasmos i Pontos.
Deras plan är
inte att vi ska minska. Deras plan är att vi ska inte finnas överhuvutaget. Tidslinjen, tiden för folkmordet i Pontos är
inte 1914 - 1923. Det är 1914 ̶ 2017.
Det säger
vetenskapen , adekvata och ärliga forskare. 2019 kommer att vara hundra år från den dag då
Balkans Kemal anlände i Samsun, systematiserade och fortsatte brottsligheten. 1938 dirigerade han från Trabezon, folkmordet
i Dersim från Kapagiannidis hem (Foto finns
i boken).
Hitler förintade
människor i 10 år, kemalismen i 100, d.v.s. ett sekel.
Fallet med Pontier på Pontos är en utmaning
för vetenskapen för etnologi, antropologi, sociologi. Hur och varför trots alla slag så bevaras
pontiasmos och motstår och regenererar?
Jag skriver om detta i boken. Som en vetenskaplig analys är uppgifterna
användbara för alla ursprungsbefolkningar i Mindre Asien och Mesopotamien.
Jag hänvisar till omdefinierbara fält, till
regenerering, till återkomsten av pontiasmos och kontrasten och konflikten med Turkismen.
Den stora svagheten i Turkism är att den
definierar sig negativt.
Man säger att den är
inte Pontisk eller Kurdisk. Man säger inte vad som är turkisk. Det man säger är bräcklig. Den har inte material.
Det är därför
turkismen simmar och den lever hela tiden i våld och blod. Med svärd, mechmetzik
(arme) och Koranen kan man inte skapa nationer.
Vi greker är en
nation som skapades av många ädla material. Mestadels filosofi, filosofer, kultur.
Turkism i Mindre
Asien som uppfanns av utlänningar lever i en schizofren relation med avseende
på platsen. De hänvisar till en mytisk turkiska plats, Ergenekon
men de lever på en plats med den starkaste koncentrationen av historia och
monument.
Det är därför förstör dom det. Denna kallar jag urban Auschwitz. Senast skändade de
Agia Sofia i Trabezon. De gjorde den till en moské.
Det som gör i Palmyra, är det samma turkarna
gör i Trabezon. Detta började de göra i Trabezond århundraden
och decennier tidigare.
Det var en av de
vackraste städerna i världen år 1300.
Den turkiska ISIS,
som moder, har en gammal historia och återkommer.
Arinc, som tidigare
var vice ordförande för Erdogan är den första brottare, den första översittare
mot Agia Sofia.
Tyvärr för dem, så
ser de islamiserade Pontier dessa monument med
nationella ögon och inte med religiösa ögon.
Turkismen i Pontus
har ett kort minne och vill förkorta den pontiska också.
Propagerar att
historien i Pontus börjar i 1461 eller 1923. Man säger att folk ska kasta bort
sin härliga historia och årtusendens
civilisation, en civilisation som civiliserade världen.
Man ska glömma Prometheus, Diogenes, Heraclides, Stravon,
Vissarion som uppfattas som Europas far, Mithridates Efpátor, Komninos.
Ett bidrag från den kurdiska rörelsen är utmaningen
att skapa nationell kamp mellan folken. "Kurderna vill
ha en egen stat", säger Pontier från Trabezon.
"Varför inte
även vi som hade Komninos som kejsare".
Jag kommer inte att gå i andra områden. Jag hänvisar till boken. Jag talar också för en ny turkisk identitet som kommer
att leva i harmoni med alla folk. Inte en folkmordsbetonad turkisk identitet.
Vad vill vi? Den nya polyfona symfoni av Lyra,
musik från Saz, musiken får bli en ny Institutionell Arkitektonisk
Regeringsform.
Vi vill ha en demokratisk
republik i Mindre Asien och Anatolia. Varken Scyllan av
kemalismen eller Charyvdi av turko-islamismen.
Varken grått eller
grönt Ergenekon, som en kurdisk vän sade.
Vi vill begrava våra döda. Dagens turkiskheten inte tillåtet det. De har monument på Topal Osman.
Men den tidigare
borgmästaren i staden Amidas, kurden Baintemir, tillät detta.
Han satte upp ett
monument för offren. Aikaterini Komniní skulle vara mycket tacksam. Jag ska berätta en dag för henne.
Vi vill ha monument
i staden, i det land där grekerna lever. Detta innebär Erzurum. Det blev Mauthausen för greker. Mina släktingar gick under i snö. I Tsevizlik, i
Matsoukas, söder om Trabzon. Tsevizlik var
värre än Auschwitz.
Den 19 maj 2019 alla människor som drabbades av
den kemalistiska dödens ideologin kommer att samlas i ett Marathon-lopp
(som vi kallar Maraton för Livet) i Aten. Jag inbjuder er alla just nu.
Vi vill att
humanismen ska åter tilbaka i Mindre Asien och Mesopotamien.
Cicero ansåg att
Grekland och Mindre Asien var områden av Humanitas. (som präglades av humanism).Den andra Europa var områden som präglades
av barbari.
Vi vill återskapa
vad det en gång var.
Jag skriver i boken. Charadoxia att vara människa.
Slutligen. År 1981 när rörelsen
som jag hjälpte till att bygga fick regerings makten så erbjöd regeringen mig
att bli ambassadör i ett land i Centrala-Södra Amerika.
Jag var då 30 år
gammal. Jag sa nej, tack.
Men jag kommer som
ambassadör i Amida. Vi kommunicerade, vi levde tillsammans, vi har
byggt stora civilisationer. Vi är grannar och vi måste leva tillsammans
igen. För världens bästa.
Låt mig berätta ett uttryck av denna kultur. Jag sa en dag i Aten i en offentlig debatt: Kurderna är Greklands invandrare som har det
minsta eller ingen kriminalitet alls.